Monday, October 24, 2011

My Ideal Investment Career 筆者的理想投資事業




Like your whole life, investment involves many small and big decisions, so investment is a reflection of your whole life. Investment is a lifelong career, not only for bankers and securities professionals, but also for everyone else. However, in investment markets there are many people who do not know the real knowledge of investments and the nature of investment markets, and do not have the correct attitude in investments. As a result, my investment career serves three purposes - to conduct lifelong studies on safe investment methodologies in such risky and volatile investment markets, to promote correct investment attitudes in the field, and to practise investment tradings conforming to God's principles. My basic investment philosophies are shown in other articles in this blog, in traditional Chinese.

Investment is not only in financial world, but also other aspects such as family, health, education, personal characters and others. Below are the Bible verses for you.

Matthew 6:19-20 “Do not store up for yourselves treasures on earth, where moths and vermin destroy, and where thieves break in and steal. But store up for yourselves treasures in heaven, where moths and vermin do not destroy, and where thieves do not break in and steal." (NIV)

投資有如人生,在過程中要作出大大小小的決定,所以是人生的反映。投資亦是終身的事業,不僅對於銀行家和證券界專業人士而言,對其它所有人亦然。然而,在投資市場中,很多人不知道真正的投資知識和投資市場的性質,亦沒有正確的投資態度。因此,筆者的投資生涯是有三個目的 - 在高風險和劇烈波動的投資市場中不斷找出和探討安全的投資方法提倡正確的投資態度、和實踐符合聖經原則的投資買賣。筆者的基本投資理念記錄於這博客的文章內。

投資不單是金融世界的範疇,家庭、健康、教育、個人品格等等都是我們的投資對象。以以下聖經章節送給大家。

馬太福音六章十九至二十節——「不要為自己積儹財寶在地上、地上有蟲子咬、能鏽壞、也有賊挖窟窿來偷。只要積儹財寶在天上、天上沒有蟲子咬、不能鏽壞、也沒有賊挖窟窿來偷。」


4 comments:

  1. 問:有人認為在金融圈混,是「撈偏門」,你有甚麼回應?

    答:若這是「撈偏門」,那麼他們的兒女大學畢業後加入投資銀行,為公司用盡各種手段謀取極高利潤,例如向市場推出迷你債券 (mini-bonds)和其它結構性產品如accumulators和decumulators,這是否「撈偏門」?又或者,你們知道自己所投資的項目(股票、基金等等)怎樣去賺錢嗎?

    小弟覺得這視乎各人在金融圈怎樣去混。小弟認為,若要進行合乎 神的心意的投資交易,祇要所進行的買賣不涉及將日常民用商品,如大米和石油,囤積居奇和投機倒把等手段影響民生,那就可以了。另外,在籌集資金或進行交易時不幹「魔鬼藏於細節」和其它瞞騙的勾當亦很重要。

    現今有這麼多的投資市場可供選擇,有本領的,何必要逆 神的心意進行影響民生和有瞞騙成份的投資交易呢?

    ReplyDelete
  2. 聽到另一全職投資者欠債纍纍,已經影響到家庭生活,令我感到神傷。

    在投資界,有如武俠小說所描述的武林一樣,若非一派宗師,難以在這界別立足。要成為投資界的一派宗師,過程與成為武林一派宗師一樣,除了放下身段,與以前的成就say goodbye之外,更要下定經年的決心,學習好的投資功夫,將這些功夫融匯貫通,然後經過經年的鍛鍊、改良,另創自己的一格,這樣才能在這個鱷魚潭全身而退。

    期望本博客能盡量減少金融界的悲劇,為醜陋的金融圈種下小小善良的果子。

    金融圈是醜陋的,請緊記!

    ReplyDelete
  3. 問:既有本領,為甚麼不為金融機構服務,賺取優厚薪津,大樹好遮蔭嗎?

    答:金融機構架構龐大,運作成本高,一切都以高利潤為目標,因此工作壓力很大,再者大公司都有自己的mandate,公司僱員未必能夠完全發揮所長,甚至完全沒有自我。個別投資者就沒有這種束縛和壓力。

    在武林裏,甘願成為朝廷鷹犬的真正武林高手有多少?恐怕不多。

    ReplyDelete
  4. 問:公開了自己的投資理念,對自己有甚麼益處?

    答:公開了自己的投資理念,是為了增進自己的投資學問和修為。不放下一些舊有概念,又怎可以有空間容納和探索一些新概念?況且,在環境許可的情況下,能為市場大部份人仕作出好事,在個人而言都是一項不少的功德。

    ReplyDelete